Google Ads, to nic innego jak system do uruchamiania kampanii płatnych w wyszukiwarce Google. Tak pokrótce można nazwać czym w zasadzie jest. Dalej w artykule doprecyzujemy jak działa i co można za jego pomocą uzyskać w działaniach sprzedażowych. System był promowany wcześniej pod nazwą Google Adwords. W ostatnim czasie dość mocno został ulepszony i zautomatyzowany dla lepszych odczuć prowadzenia kampanii.
Logując się do panelu Google Ads musimy to wykonać z konta gmail lub z utworzonego na własnym adresie e-mail Moje Konto Google. Polecam to zrobić z uwagi na inne usługi Google, które prędzej czy później i tak podłączycie do swoich sklepów lub stron. Dane, które te usługi wymieniają między sobą prowadzą do zoptymalizowania działań i lepszego podliczenia kosztów prowadzenia kampanii. Przytoczę tutaj klienta, którego obsługiwaliśmy tylko z aktualizacji systemu WooCommerce. W jeden weekend siadł, podliczył wszystkie działania marketingowe, Google Ads i Facebook Ads. Wyszło, że na kampaniach miesięcznych zarabiał to co wydał, plus jakieś 10%. Stwierdził, że nie ma sensu ich puszczać. Czas jaki generowało ustawienia kampanii, tworzenie grafik, zmiany produktów się nie zwracały. Pamiętajcie, to też trzeba jakoś doliczyć do obsługi sklepu i kampanii, przecież to się samo nie robi.
Nie zmienia to faktu, że dobrze ustawione kampanie w systemie Google Ads są w stanie trzymać zwrot z inwestycji. Optymalizowanie ich budżetów, słów kluczowych, odbiorców, może zwiększyć ich dochód. Każde działania, należy potem sprawdzić, aby mieć pewność, że wydane pieniądze naprawdę się zwracają. Czas w i po pandemii większość firm wykorzystała na przeniesienie pewnej części swojego biznesu właśnie do sieci. Zwiększyło to dość mocno konkurencyjność dla przeciętnych odbiorców produktów.
Zaletami Google Ads są:
- Jasny system płatności za reklamy.
- Największa możliwa grupa odbiorców (potencjalnych klientów).
- Targetowanie (kierowanie reklam) na klientów naszej strony lub sklepu.
- Uczenie się przez konwersję potencjalnych klientów, zwiększając prawdopodobieństwo sprzedaży.
- Kampanie raz ustawione działają same o ile są środki na karcie.
- Remarketing na stronach wydawców.
- Pierwsza kampania promocyjna w 5 minut
- Do prowadzenia kampanii, która się zwróci wystarczy podstawowa wiedza. (zależy od branży, cen, produktów)
- Łatwość wykupienia pomocy specjalisty.
- Specjaliści Google Ads za darmo pomogą przy kampaniach i ustawieniach konta.
Minusami Google Ads są:
- Brak środków na koncie kończy kampanię.
- Wyłączenie kampanii nawet przez przypadek nie daje gwarancji, że po jej uruchomieniu zachowa się tak samo.
- Zmiany w reklamach wydłużają uczenie się optymalizatora kampanii.
- Podpowiedzi w panelu Google Ads ukierunkowane są nie na zwiększenie sprzedaży lecz wyświetleń. Co ma wpływ na podniesienie kosztu za reklamy.
- Do walki z konkurencją potrzebna jest dość duża wiedza całego systemu.
- Sprzedaż uzależniona od działania strony lub sklepu internetowego. Sprowadzenie ruchu przez Google Ads nie gwarantuje sprzedaży.
- Ogromna konkurencja, ilość miejsc jest ograniczona.
- Duże budżety wygrywają większość licytacji, czyli częstotliwość wyświetleń na wysokich pozycjach.
Google Ads czy warto
Odpowiedź na to pytanie jest proste, tak jak najbardziej warto ale z umiarem. Wejścia i ilość użytkowników wcale nie musi się przełożyć na sprzedaż. Frazy które wybierzecie nie musza generować aż tak wielkiego ruchu a wejście może kosztować dość dużo kasy. Koszt kliknięcia zależy w głównej mierze od konkurencji jak wysoko określa swoje budżety. Wiadomo, że na początku swojej drogi nie posiadacie dość dużych budżetów a każdy miesiąc straty generuje trudności w dalszym funkcjonowaniu. Polecam zaczynać od małych kwot i zwiększać je wraz z wzrostem ilości konwersji. Warto też dać czas kampanii na naukę, bez tego będzie targetować potencjalnych klientów na oślep.
Jak założyć konto Google Ads
Tak jak wspominałem, wpisujemy w wyszukiwarce frazę “google ads” i wchodzimy w pierwszy link z wyszukiwarki. Musimy mieć dostęp do konta Gmail lub utworzone konto Google. Klikamy w link https://ads.google.com/intl/pl_pl/home/ i w górnym prawym rogu klikamy rozpocznij. Przechodzimy przez konfigurację wstępna podpinają swoją kartę kredytową. Bez podpięcia karty nie da się dokończyć konfiguracji konta. Problem też jest z wypięciem naszej karty, można tylko zmienić kartę na inną, nie da się jej usunąć z panelu. Polecam też pierwsza utworzoną kampanię na siłę usunąć i zacząć na spokojnie od nowa.