Kontakt
Jesteśmy dostępni 6 godzin na dobę, 7 dni w tygodniu. Zadzwoń teraz od 10 do 16

Pozycjonowanie to szereg działań, które wymagają czasu. Nie osiągniesz wysokich pozycji w Google na konkurencyjne frazy zaraz po rozpoczęciu kampanii SEO (Search Engine Optimization). To jednak nie oznacza, że bez wzrostu widoczności nie jesteś w stanie zwiększyć liczby odwiedzin z wyników wyszukiwania. Możesz to osiągnąć, jeśli uzyskasz wyższy CTR, czyli współczynnik klikalności. Jak to zrobić?

Ile wynosi CTR w zależności od pozycji w Google?

Może Ci się wydawać, że zajmowanie pierwszej pozycji w SERP-ach (Search Engine Results Page) na dane zapytanie oznacza, że prawie każdy internauta kliknie Twoją witrynę. Fakty są jednak dalekie od oczekiwanych, co prezentuje poniższa grafika.

Źródło

Jak widać, zaledwie co czwarty internauta klika pierwszy wynik. Mniej więcej co 6-7 osoba wybiera witrynę, która zajmuje drugą pozycję. Strona, która zamyka top 10, jest klikana przez zaledwie co 40. użytkownika.

To jednak średnie wyniki, a realne w przypadku danej frazy zależą od wielu czynników. Rezultat Twojej strony możesz sprawdzić w Google Search Console (https://search.google.com). Kliknij w menu bocznym opcję Skuteczność. Zaznacz, aby GSC pokazywało dane o średnim CTR i średniej pozycji.

Wtedy sprawdź dane pod wykresem. Znajdziesz tam CTR dla poszczególnych podstron, który może być bardzo zróżnicowany nawet w przypadku zajmowania tej samej pozycji.

W prawie każdym przypadku jesteś w stanie poprawić CTR. Co możesz zrobić?

Jak uzyskać wyższy CTR w Google?

Jesteś w stanie osiągnąć większą klikalność w wynikach wyszukiwania dzięki prostym krokom. Jakim? Sprawdź kilka moich propozycji.

Używaj emoji w title, description i treściach na stronie

Pokazywanie w sieci swoich emocji za pomocą emoji to norma – korzysta z nich 98% internautów [1]. Dziennie na Messengerze wysyłamy ich łącznie około 900 milionów [2] . Czy wiesz, że możesz korzystać z kolorowych ikon na stronie, a w dodatku mogą się one wyświetlać w Google? Co więcej, możesz nawet wyszukiwać za ich pomocą – wystarczy, że wkleisz danych piktogram w pole wyszukiwania. Przykładowo, efektem zapytania w formie serca są takie wyniki jak poniżej.

Emoji możesz umieścić w tytule SEO strony, description, oraz treści podstrony, ale nie przesadzaj z ich liczbą. Nie ma gwarancji, że Google je wyświetli, ale jeśli tak się stanie, to zapewne pozytywnie wpłynie na CTR witryny. Ale czy to ma sens w każdym przypadku? Niekoniecznie. Zwróć uwagę na branżę. Jeśli prowadzisz kancelarię adwokacką to nie musi być dobre rozwiązanie.

Które emoji wybrać, aby poprawić CTR? Znajdziesz je poniżej, w trzeciej kolumnie. Ale oczywiście nie muszą one pasować do Twojej branży. Testuj!

Źródło

Użyj danych strukturalnych

To kolejny element, dzięki któremu wynik wyszukiwania z Twojej strony będzie się wyróżniać na tle konkurencji. Za pomocą danych strukturalnych możesz poinformować robota Google, co oznaczają poszczególne elementy na stronie, np. że dana liczba to cena a inna – stan magazynowy. W efekcie wyniki z Twojej witryny mogą być atrakcyjniejsze, bardziej rzucające się w oczy, tak jak na poniższym przykładzie:

Przygotuj spis treści na stronie i uzyskaj dodatkowe sitelinki w wynikach wyszukiwania

Spis treści, który zazwyczaj umieszczany jest na stronie zaraz pod leadem artykułu, to udogodnienie dla czytelnika. Dzięki niemu może on łatwo dotrzeć do interesującej go części contentu. To szczególnie przydatne, kiedy internauta korzysta ze smartfona. Wtedy, zamiast w nieskończoność scrollować, może po prostu kliknąć daną pozycję w spisie treści, co przeniesie go do tej części artykułu, która go interesuje. To niejedyna korzyść, która z tego wynika. Dzięki temu Google może wyświetlać w SERP-ach dodatkowe linki, takie jak na poniższej grafice. Tym sposobem wynik zajmuje więcej miejsca, co zwiększa prawdopodobieństwo kliknięcia.

Co więcej, w Google Search Console możesz sprawdzić, ile razy te odnośniki były klikane. Dowiesz się tego z raportu Skuteczność.

Optymalizacja title

Zawartość tytułu SEO jest jednym z istotnych czynników rankingowych Google i warto poświęcić mu uwagę. Powinien zawierać najważniejsze słowo kluczowe, opisywać zawartość danej podstrony i zachęcać do zapoznania się z nią. Problem tkwi jednak w tym, że treść, którą umieścisz w znaczniku na stronie, niekoniecznie Google musi wyświetlić w wynikach wyszukiwania. Według analizy Ahrefs Google zmienia title w ponad 33% przypadków [3] . Niestety, ale efekt często jest daleki od oczekiwanego, jak np. poniżej.

Co zrobić, aby zmniejszyć ryzyko zmiany? W tym celu:

  • Title nie powinno zajmować więcej niż 600 pikseli. W dodaniu odpowiedniego pomogą Ci popularne wtyczki WordPress, np. All in One SEO, Yoast, Rank Math albo narzędzia dostępne online.
  • Nie upychaj słów kluczowych w title. Umieść je raz i naturalnie. Nie stosuj zbitek wyrazowych, np. Salon fryzjerski Wrocław.
  • Nie stosuj schematów title, czyli takiego samego dla każdej podstrony, różniącego się tylko jednym słowem.
  • Niech treść odnosi się do zawartości strony.

To nie gwarantuje sukcesu, ale na pewno zwiększa szansę na to, że title będzie zgodne z Twoimi oczekiwaniami.

Powyżej znajdują się tylko wybrane metody, dzięki którym możesz osiągnąć wyższy CTR. Zdecydowanie warto z nich skorzystać.

Bibliografia:

  • [1] https://www.adweek.com/digital/report-92-of-online-consumers-use-emoji-infographic/
  • [2] https://worldemojiday.com/statistics
  • [3] https://ahrefs.com/blog/title-tags-study/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *