Kontakt
Jesteśmy dostępni 6 godzin na dobę, 7 dni w tygodniu. Zadzwoń teraz od 10 do 16

System WordPress jest najpopularniejszym CMS-em na świecie i wciąż rozwijanym. Jego podstawowa wersja nie zapewnia wszystkiego, czego potrzebujesz, aby Twoja witryna była zoptymalizowana pod kątem SEO. Jakie zmiany musisz wprowadzić, aby zwiększyć widoczność strony w wynikach wyszukiwania Google?

Optymalizacja strony opartej na WordPress – jak to zrobić?

System WordPress zapewnia wiele rozwiązań, dzięki którym pozycjonowanie witryny może być łatwiejsze, ale niestety nie jest tak, że otrzymujesz wszystko. Aby zwiększyć szanse na wysokie pozycje, musisz dopracować serwis. Jak to zrobić?

Sprawdź, czy strona nie ma zablokowanego indeksowania

Może się wydawać banalne, ale wielu właścicieli witryn na etapie ich dopracowywania włącza blokadę i zapomina o jej wyłączeniu, przez co serwis w ogóle nie pojawia się w indeksie wyszukiwarki. Po zalogowaniu do panelu administracyjnego WordPress wybierz Ustawienia, a dalej – Czytanie. Opcja wskazana na poniższym screenie przez strzałkę nie powinna być zaznaczona.  

Włącz szyfrowane połączenie – certyfikat SSL

W zdecydowanej większości hostingów możesz korzystać z bezpłatnego certyfikatu Let’s Encrypt. Zasady jego włączenia mogą być różne. Najczęściej musisz wejść do panelu zarządzania usługą hostingową i aktywować SSL dla danej domeny.

Kolejnym krokiem jest ustawienie w pliku .htaccess przekierowania. Plik ten znajdziesz w folderze głównym strony – musisz się zalogować na ftp albo skorzystać z Menedżera plików hostingu. Ważna jest również podmiana w bazie danych adresów z http:// na https://.

Konieczna jest również zmiana adresu strony z http:// na https:// w Ustawienia à Ogólne, tak jak na poniższym screenie:

Korzystanie z SSL jest jednym z czynników rankingowych – dzięki temu dane wysyłane pomiędzy stroną a urządzeniem użytkownika są szyfrowane, czyli bezpieczne. Dokładną instrukcję włączenia SSL powinien Ci zapewnić hosting. Jeśli nie znajdziesz takiego poradnika, to skontaktuj się z supportem. Na pewno pomogą.

Utwórz mapę witryny i dodaj ją w Google Search Console

Dzięki mapie strony możesz usprawnić indeksowanie witryny w Google. WordPress nie generuje jej automatycznie, ale robią to wtyczki. Takie możliwości dają popularne pluginy SEO, takie jak Yoast SEO, All in One SEO czy Rank Math.

Kiedy masz już wygenerowane mapy witryny, zaloguj się do Google Search Console i dodaj odnośniki do nich. Zrób to w menu Indeksowanie à Mapy witryny.

Optymalizacja znaczników title i description

Podstawowa wersja systemu WordPress nie daje Ci możliwości optymalizacji tego elementu. Tymczasem <title> jest jednym z ważnych czynników, które mają wpływ na widoczność w Google. Opis, czyli description, nie ma wpływu na ranking, ale warto go optymalizować, gdyż może się wyświetlać w wynikach wyszukiwania. Taką opcję uzyskasz dzięki skorzystaniu ze wspomnianych wtyczek: Yoast SEO, All in One SEO czy Rank Math. Podpowiedzą Ci, z ilu znaków powinny się składać tytuł i opis.

Dodaj menu okruszkowe

Menu okruszkowe, czyli breadcrumps, pokazuje użytkownikowi, w jakiej części witryny się znajduje. Łatwo może się przenieść do kategorii nadrzędnej czy na stronę główną. To ważne nie tylko dla użytkownika, ale również robota wyszukiwarki, który łatwiej dociera do poszczególnych materiałów na stronie. Poza tym to istotny element wewnętrznego linkowania. Menu okruszkowe jest szczególnie popularne w sklepach WWW, ale często wykorzystywane również na innych stronach. Najłatwiej włączysz je za pomocą jednej z wielu bezpłatnych wtyczek.

Wprowadź spisy treści do artykułów na stronie

To rozwiązanie bardzo przydatne dla użytkownika, szczególnie przeglądającego strony na urządzeniach mobilnych. Zamiast scrollować, kliknie daną opcję w spisie treści i przeniesie się do interesującego nagłówka. Poza tym Google może wyświetlić w wynikach dodatkowy element pod rezultatem z Twojej strony, tak jak na poniższej grafice:

Dzięki temu zajmuje on więcej miejsca. To sprawdzony sposób na to, jak zwiększyć CTR strony w Google.

Optymalizacja plików graficznych

Ważne, aby zdjęcia na stronie miały odpowiednie nazewnictwo – niech ta nazwa zawiera najważniejsze słowo kluczowe dla danego pliku. To musisz zrobić ręcznie, ewentualnie skorzystać z takich programów jak Visual Watermark, które automatycznie mogą nadawać nazwy dla serii plików graficznych. Ważne, aby zdjęcie było jakościowe i jednocześnie nie zajmowało wiele miejsca. W tym pomoże wtyczka Convert for Media, która automatycznie przekonwertuje wszystkie grafiki do formatu WebP, łącząc dobrą jakość z niewielkim rozmiarem pliku. Co więcej – zapewnia to w ramach bezpłatnej wersji.

To tylko część działań optymalizacyjnych, które warto przeprowadzić. Przed Tobą również inne kroki. Bardzo ważnym jest wybór motywu, który nie spowalnia strony i ma dobre wyniki Core Web Vitals. Ważne jest wdrożenie odpowiednich przekierowań, linków wewnętrznych oraz dopilnowanie, czy witryna prawidłowo wyświetla się na urządzeniach mobilnych.