Omówimy to zagadnienie dość mocno w zakresie typów rozwiązań i nie tylko. Na rynku jest dostępnych wiele rozwiązań umożliwiających zbudowanie systemu zarządzania treścią dopasowanego do potrzeb. Zacznijmy od definicji przyjętej przez branże, aby mieć pełny obraz do czego służy. Zrozumiecie dlaczego w naszym języku tak się to nazywa a nie inaczej. Skrót CMS, od Content Management System, czyli system do zarządzania treścią. Określa oprogramowanie umożliwiające w sposób nie programowalny dodawać i edytować ustawienia lub treści w tym systemie. Użytkownik ma swobodę uzupełniania treści, aktualizowanie już istniejących elementów bez znajomości dostępnych języków programowania.

Funkcje systemu CMS

CMS jest wykorzystywany w biznesie do zarządzania stronami firmowymi, sklepami internetowymi, forami, serwisami informacyjnymi. Panel administracyjny w zależności od biznesu ma różne funkcje. Podstawowymi funkcjami w popularnych systemach są:

  • logowanie i rejestracja,
  • biblioteka mediów,
  • budowanie struktury serwisu ,
  • zarządzanie menu,
  • edycja uprawnień dla użytkowników,
  • dodawanie stron, wpisów, tagów,
  • rozbudowa i instalacja modułów,
  • podstawowa obsługa formularzy,
  • system komentarzy,
  • opinie,
  • oceny,
  • szablony wyglądu.

Trafiają się rozbudowane systemy, budowane na indywidualne zamówienie firm. Taki CMS, spełnia wymagania i rozwiązuje konkretne potrzeby jednego podmiotu. Wykorzystanie go w innej firmie o innej charakterystyce biznesu da słabe efekty. Systemy dedykowane bo o nich mowa podnoszą też sam koszt wdrożenia i dostosowania. Po roku działania, warto też wykonać aktualizację, o zmiany, które zaszły w firmie. CMS powinien podążać za rozwojem firmy.

CMS – rodzaje

Typy CMS można podzielić na 3 kategorie:

  • Open Source – darmowe w użytkowaniu,
  • Komercyjne rozwiązania na płatnych licencjach.
  • Software as a Service (SaaS), najczęściej zewnętrzne serwery, udostępniamy domenę w czasie trwania usługi.
  • Dedykowany autorski CMS – przygotowany pod specjalne zamówienie z unikalnymi funkcjonalnościami. Drogie rozwiązanie.

Najpopularniejsze systemy CMS

  • WordPress – Darmowy, najpopularniejszy system do zarządzania treścią na świecie. Ogromna ilość rozwiązań, bardzo duża grupa firm oferujących swoje usługi. Rozwiązania na popularne problemy po wpisaniu w wyszukiwarkę. 
  • Drupal – Dosyć dobrze zabezpieczony system. Nie jest prosty w zarządzaniu dla tych którzy mieli do czynienia z WorPress. Większe zmiany wymagają pracy programisty, mniejsza baza możliwości do instalacji na start. Lubiany przez administratorów serwerów z uwagi na proste wykrywanie problemów i ich naprawę lub aktualizację.
  • Joomla – Spora liczba poradników i wiedzy dostępnej do nauki. Często był widywany w kontrze do WordPress z uwagi na lepiej utrzymywany kod źródłowy. Stracił na popularności w ostatnich latach.
  • Webflow – rozwiązanie w modelu SaaS. Jego zaleta to panel, w którym można stworzyć całą zawartość strony jak w programie graficznym . Po skończeniu pracy wszystko eksportujemy na serwer.
  • dotCMS – typu open source, oparty na interfejsie API. Posiada interfejsu użytkownika typu „przeciągnij i upuść”, aby modelować różne typy zawartości. Na przykład wpis na blogu lub produkt e-commerce.
  • Grav – nie wymaga do działania bazy danych. Zamiast tego przeszukuje zawartość plików tekstowych. Bardzo lekki i łatwy do wdrożenia w dowolnym miejscu, ponieważ wszystko, co musisz zrobić, to przesłać pliki swojej witryny.
Share:

1 Comment

Comments are closed.